۲۸ بهمن، ۱۳۸۷

در دفاع از ویستا


این روزها مد شده است که در اخبار روزنامه ها در این باره که از ویستا استقبالی نشد و اکس پی همچنان پیشتاز است و باید منتظر سرنوشت سِوِن ماند و ... مرتب بنویسند. من تا به حال سون را ندیده ام.اما مثل اکثر کاربران چندسال اکس پی داشته ام و حدود نه ماهی هست که ویستا دارم. من از منظر یک کاربر معمولی که دانش فنی عمیقی درباره ی سیستم عامل ندارم؛ می توانم نقاط ضعف و قوت ویستا نسبت به اکس پی را با توجه ب تجربه شخصی ام به صورت زیر بشمارم:
الف- نقاط ضعف ویستا نسبت به اکس پی
1- بعضی نرم افزارهایی که روی اکس پی نصب می شده اند قابل نصب روی ویستا نیستند. این باعث می شود در مواردی مجبور به پیدا کردن، خرید یا دانلود نرم افزارهای سازگار با ویستا بشوید و گاهی به دلیل در دسترس نبودن نسخه ی سازگار با ویستا، بی خیال برنامه ی محبوب تان بشوید (مهم ترین آن برای من دیکشنری لانگمن عزیزم بود! هنوز هم در فقدان اش عزادارم!) یا روی یک دستگاه هر دو سیستم عامل را نصب کنید که این هم از نظر من چندان جذاب نیست.
2- مثل هر ابزار یا نرم افزار تازه ای، کار با ویستا مستلزم دل کندن از شیوه های گذشته (اکس پی) و کنجکاوی و اشتیاق برای یادگیری چیزها و روش های تازه است. اگر از «تغییر» به شدت می ترسید و حاضر به امتحان کردن نرم افزارهای تازه نیستید یا فکر می کنید ور رفتن با یک نرم افزار تازه وقت تان را هدر می دهد، بهتر است بی خیال ویستا بشوید! اما بدانید ویستا آن قدرها هم که فکر می کنید و می گویند با اکس پی متفاوت نیست. قدری تنوع هم توی زندگی بد نیست!
ب- نقاط قوت ویستا نسبت به اکس پی
1- ویستا مرتب دچار اختلالاتی که اکس پی می شود و سرعت و کارایی برنامه های شما را مدتی پس از نصب آن کاهش می دهد نمی شود و مجبور نیستید هر از چندگاهی (چند ماهی) مجددا آن را نصب کنید.
2- بعضی امکانات آن از جمله جستجوی راحت برنامه ها، علامت گذاری فایل ها، دسته بندی ها و توضیحات و راهنمایی های کوتاه در هر قسمتی که به تنظیمات ویندوز بر می خورید؛ می تواند سرعت شما را در یافتن برنامه ها و فایل ها و انجام تنظیمات دلخواه افزایش دهد؛ به شرط آن که آن ها را بشناسید و با کاربرد مکرر آن ها به شان عادت کنید.
به نظرم بزرگ ترین برتری ویستا نسبت به اکس پی، مورد ب-1 است که باعث می شود ارزش وقت گذاشتن روی آشنایی و تسلط بر یک سیستم عامل جدید (ویستا) را داشته باشد، نصب مجدد ویندوز و نرم افزارهای مورد نیاز و تنظیم مجدد و آب بندی کردن همه چیز برای من کار وقت گیری و خسته کننده ای بود که به نظرم ویستا با نجابت اش مرا از این کار مرخص کرده است. نقص مهم ویستا هم همانا الف-1 است. البته یک احتمال هم وجود دارد که من از درست بودن اش مطمئن نیستم: نسخه ی ویندوز اکس پی من (برخلاف ویستایی که الان استفاده می کنم) از همین نسخه های کپی موجود در بازار وطن بود و شنیده ام که بعضی مشکلات این ویندوزها ناشی از کپی بودن شان است. صحت و سقم اش گردن کسانی که می گویند!