۰۶ خرداد، ۱۳۸۹

رفتارها و سیاست های اجتماعی

گالوپ میزان پذیرفتنی بودن بعضی رفتارها و سیاست های اجتماعی  از لحاظ اخلاقی را در امریکا اندازه گیری کرده است. گالوپ لیستی از 16 رفتار یا سیاست اجتماعی را به پاسخگویان ارایه کرده و موافقت و مخالفت آن ها را سنجیده است. این داده ها را بر حسب جنسیت و گرایش سیاسی هم نشان داده است. ضمنا تفاوت ی گروه ها را هم در موافقت با این رفتارها و سیاست ها مشخص کرده است.
فکر می کنم یکی از آرزوهای ما که جامعه شناسی می خوانیم دسترسی به چنین داده های جالبی در مورد جامعه خودمان باشد.


چهارتا از رفتارهایی که در لیست گالوپ بیش از همه اختلاف نظر در موردش وجود دارد عبارت اند از : خودکشی با کمک پزشک (احتمالا منظور مواردی است که بیمار به دلیل لاعلاج بودن یا غیرقابل تحمل بودن شرایطش می خواهد که پزشک از طریق اقدامی خاص یا دست نزدن به هیچ اقدامی مرگ او را تسریع کند)، روابط هم جنـ.س گرایانه، سقط جنین، بچه دار شدن نامشروع (خارج از چارچوب ازدواج). یعنی تعداد موافقان و مخالفان این چهار رفتار نسبتا نزدیک به هم است.
چهار رفتاری هم اتفاق نظر نسبی در مورد غیراخلاقی بودن شان وجود دارد عبارت اند از: خودکشی، شبیه سازی انسان، چندهمسری مردان، خیانت متأهلان.
این برخلاف بعضی چیزهایی است که در فیلم ها می بینیم و آن را به زندگی و نگرش امریکایی ها تعمیم می دهیم. 
این سوال همیشه برای من پیش می آید که رسانه ها تا چه حد تصویر دقیقی از نگرش ها و هنجارهای جامعه ی امریکایی ارایه می دهند؟
سوال دوم هم مقایسه همین نگرش ها و هنجارها در میان جوامع است. معمولا ما تصویری یکپارچه از غرب داریم، اما ظاهرا تفاوت هایی در این زمینه ها بین امریکای شمالی و اروپا هست که ما نادیده می گیریم.... در این موردها حرف زیاد است.
 

هیچ نظری موجود نیست: