۲۱ آبان، ۱۳۸۹

تکمله گزارش توسعه انسانی


الان در گزارش اختصاصی HDR برای ایران خواندم که ممکن است مقایسه ی مقدار و رتبه ی HDI در سال های مختلف کمی گمراه کننده باشد، چون داده ها و روش محاسبه ی شاخص تا حدی تغییر کرده است. در این راهنما هم تذکر داده شده که تغییر سال به سال در شاخص ها بیش از آن که نشان دهنده ی تغییر واقعی وضعیت کشورها طی سال های نزدیک به هم باشد، حاصل تغییر داده های سازمان های گردآورنده است، اگرچه هر دو عامل روی مقدار و رتبه HDI تاثیر گذاشته است. آن ها تلاش کرده اند با ذکر کلمه ی Hybrid در گزارش ها نشان بدهند که شاخص های قبلی را مجددا با متد جدید محاسبه کرده اند. بنابراین من این طور می فهمم که جداول و نقشه های سایت که از داده های Hybrid (متد جدید) تهیه شده اند قابل مقایسه اند اما داده هایی که سال های قبل گزارش شده و Hybrid نیست قابل مقایسه نیست.


در همان راهنما توضیح داده است که قبلا از روش میانگین حسابی ابعاد برای محاسبه ی HDI استفاده می شده و الان از میانگین هندسی. زیرا روش قبلی باعث می شده رشد یک شاخص جایگزین رشد دیگر شاخص ها در شاخص کلی HDI بشود، اما با میانگین هندسی این جایگزنی رخ نمی  دهد. (به نظر می رسد این همان چیزی است که در موردش سوال کرده بود و خواستار تحلیل آماری شده بودم)

نکته ی جالب دیگری که در گزارش اختصاصی ایران دیدم این است که مثلا شاخص مربوط به نابرابری جنسیتی وضعیتی نامساعدتر از بعضی شاخص های دیگر دارد، در بین 138 کشور ایران 98 ام شده است!


با توجه به آن چه گفته شد، باید مراقب سوء استفاده های سیاسی داخلی از این گزارش بود! زیرا وبسایت رسمی HDR در راهنمای مزبور تاکید کرده که اساسا این شاخص برای بررسی تغییرات کوتاه مدت طراحی نشده است و متغیرها ذاتا طوری هستند که در دراز مدت از سیاست ها و تغییرات اجتماعی اثر می پذیرند.

۲ نظر:

P Sarrami گفت...

سلام
از نظر لطف شما به مطلبم ممنونم. شما با نام ناشناس وبلاگ دارید (وبلاگ خوبی است)، اما برداشت خاص احتمالا سیاسی را از یک مطلب من پیشنهاد کرده اید...
موفق باشید

واله گفت...

فكر كنم زيادي سياه ميبينيد!
يعني داقل من اميدوارم اين سياست مداران برمبناي نيت هاي صحيح عمل نادرست را انجام دهند هرچند بازم بايد گفت كه:
قال الصادق (ع): ما ابالی الی من ائتمنت: خائنا او مضیعا.
برایم فرقی نمی کند که کار را به خائن بسپارم یا به کارنابلد.