۱۶ شهریور، ۱۳۸۵

شامپوی صحت

آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی اگر هوشمندانه طراحی واجرا شده باشند می‌توانند واقعاً جذاب باشند حتی جذاب‌تر از برنامه‌ای که قبل یا بعد از آن‌ها پخش می‌شود! برای خود من چنین آگهی‌هایی می‌توانند ‌آن‌قدر جالب توجه باشند که مشتاق دیدن مکرر آن‌ها باشم!!! و گاهی اگر صدای پخش آگهی خاصی را بشنوم آبی که دستم هست زمین می‌گذارم و می‌دوم پای تلویزیون برای دیدن دوباره‌ی یک آگهی جالب! اما بعضی از آگهی‌ها هم واقعاً اعصاب‌خرد کن‌اند؛ بس که ابتدایی و فاقد ابتکار و خلاقیت‌اند. یک نمونه‌اش آگهی‌های شامپوی صحت است که نمی‌دانم چندسال است بی‌وقفه آگهی‌های مختلف به خورد مردم می‌دهد اما دست کم من تا‌به‌حال آگهی جالبی که چنگی به دل بزند ازش ندیده‌ام، حتی گاهی به نظرم حاوی ضدتبلیغ است، مثلا یکی از عناصر ثابت اکثر این آیتم‌ها مردی است با موهای یکدست سپید که این شامپو را به جوان‌ها توصیه می‌کند! دست کم دو نکته این تبلیغ را به ضدتبلیغ بدل می‌کند:
- یکی این‌ که ظاهراً طیفِ مخاطبِ هدفِ این تبلیغ جوان‌ها هستند، اما این که یک فرد مسن این محصول را تبلیغ می‌کند چندان هم دلچسب نیست. این روزها پند و اندرزهای افراد مسن کم‌تر برای جوان‌ها جذابیت دارد و کم‌تر گوش‌شان بدهکار نصایح وتجارب مسن‌ها است!
- ظاهر قضیه نشان می‌دهد این آقای نسبتاً مسن ( و نه خیلی پیر) که سال‌ها مصرف‌کننده‌ی شامپوصدر صحت بوده اکنون موهایی یکدست سپید دارد! برداشت من از این تبلیغ این است: «اگر از این شامپو استفاده کنید در آینده موهایی به این شکل خواهید داشت»! فکر نمی‌کنم موی سپید چیزی باشد که جوان‌ها تمایلی به آن داشته باشند!

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سپیدی مودر فرهنگ ما نشانه خرد است. اما همانطور که اشاره کردید شاید برای نسل جوان اینگونه نباشد.

ناشناس گفت...

سلام ندا جان. چند تا آگهي توپ تو ماهواره پخش ميشه كه يكيش مال فانتاست يكيش مال نوشابه انرژي زاي «ردبول». تو آگهي رد بول يه پرنده مياد رو سر يه آقاهه پي‌پي ميكنه. آقاهه ميره يه قوطي ردبول مي خوره، پر درمياره مياره بالاي سر پرندهه جبران ميكنه. آخر خلاقيت بود به خدا. گفتم شايد نديده باشي برات تعريف كردم. خوب و خوش باشي.

ناشناس گفت...

ay ke harfe dele mano zadi. baziashoon vaghean rooye selseleh asaabemoon rejeh miran.ezafeh befarmayid: tablighat e mozakhraf e Bank ha( all of them ) va tablighaayi mesl e lastik e dena o kheiliaye digeh!