۱۳ تیر، ۱۳۸۹

گزارش یونسکو از رشد علوم اجتماعی در جهان


یونسکو گزارشی را در سال 2010 در مورد رشد علوم اجتماعی در جهان منتشر کرده است. متن اصلی گزارش حدود11 مگابایت است (که من هنوز دانلود نکرده ام). اما نگاهی به گزارش مختصر و مرور آن انداخته ام. متن زیر ترجمه ی بخشی از مرور خبری آن گزارش است. نمودارهای جالبی در گزارش مختصر هم هست که دید شهودی خوبی در مورد رشد علوم اجتماعی در جهان به آدم می دهد، حتما ببینید. کلا بنده کشته مرده ی این سبک ارایه ی گزارش های این سازمان های بین المللی ام! واقعا جای کیف دارد.ضمنا چیزهای جالب دیگری هم توی سایت یونسکو پیدا کرده ام که شاید به مرور این جا معرفی شان کنم.
"در حوزه ی علوم اجتماعی، 75% ژورنال ها در امریکای شمالی و اروپا منتشر می شوند و 85% مطالب به انگلیسی است. یک-چهارم آن ها در ایالات متحده منتشر می شوند. بیشترین انتشارات در این حوزه در جهان در رشته های اقتصاد و روانشناسی است. گزارش یونسکو و ژورنال ISSC  توسعه ی نامتوازن در مناطق مختلف جهان را نشان میدهد. دو-سوم ژورنال های علوم اجتماعی در جهان در ایالات متحده ، بریتانیای کبیر ، هلند و آلمان منتشر می شود. علوم اجتماعی در کشورهایی مثل چین ، هند و برزیل در حال توسعه است. در برزیل تعداد محققان این رشته ها طی ده سال اخیر 3 برابر شده، در چین بودجه علوم اجتماعی و انسانی از سال 2003، 15-20%  در سال اضافه شده است. با این وجود تعداد مقالات منتشر شده در اروپا و امریکای لاتین بیشترین رشد را داشته است.  در عوض روسیه و کشورهای مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی کاهش شدیدی در تولید علمی در این حوزه داشته اند که عمدتا به خاطر کاهش شدید تعداد محققان و مسن شدن شان بوده است، اکنون دانشگاه های روسی در کشاکش جذب استعدادهای جدیدند. نابرابری در تولید علمی در افریقا هم دیده می شود: در افریقای جنوب صحرا، سه چهارم مقالات منتشر شده در این حوزه از دانشگاه های کمی در 3 کشور است: افریقای جنوبی، کنیا و نیجریه.
این وضعیت را تا حدی با فرارمغزها می توان توضیح داد: در امریکا از هر سه دکتری که در زمینه ی اقتصاد کار می کنند؛ یکی، و از هر 5 دکتر در علوم اجتماعی؛ یکی متولد خارج از امریکا است.
یکی از مدیران یونسکو در تحلیل گزارش می گوید: «دانش علوم اجتماعی غالبا در قسمت هایی از جهان که بیشترین نیاز به آن هست کم تر توسعه یافته است. به علاوه تلاش ها در علوم اجتماعی [در این قسمت های جهان] ناچیز است به خاطر سوگیری علوم اجتماعی به سمت انگلیسی و کشورهای انگلیسی زبان. این فرصت از دست رفته ای است برای کاوش دیدگاه ها و پارادایم هایی که در سنت های فرهنگی و زبانی دیگر جای دارند.»
تجارب چندصد متخصص علوم اجتماعی از سراسر جهان به این تحقیق کمک کرده است."

مأخذ: Press release - Social Sciences: 2010 World Report observes growth in emerging countries

هیچ نظری موجود نیست: