۳۱ تیر، ۱۳۸۹

مهندسی اجتماعی؟!

به کمک دوست خوبم شکوفه، یک سایت جالب پیدا کردم. این سایت گویا متعلق به ابتکاری است که شرکت فولکس واگن اجرا کرده. آن ها یک فراخوان داده اند برای طرح های خلاقانه با خصوصیات خاصی و بعد ایده های جالب افراد را روی این سایت گذاشته اند و برگزیده ها را هم انتخاب کرده اند. حالا این های اش مهم نیست، مهم مضمون خود این طرح است.

عنوان این ابتکار هست «The Fun Theory» («نظریه ی تفریح» ترجمه ی خوبی است؟). حرف فان تئوری این است که برای تغییر رفتار مردم به سمت رفتار بهتر، آسان ترین راه استفاده از تفریح و سرگرمی است. مثلا ما می خواهیم مردم رفتاری داشته باشند که معطوف به حفظ بهداشت و  سلامتی آن ها باشد، یا حفظ محیط زیست، یا رعایت قانون. برای این کار از ایده هایی استفاده می کنیم که از یک دیدگاه جنبه ی تفریح و سرگرمی داشته باشد مثلا برای این که مردم را واداریم به جای استفاده از پله برقی از پله معمولی استفاده کنند، پله ها را طوری طراحی می کنیم که موقع بالارفتن از آ ن ها، صدای ارگ یا پیانو بدهد! یا مثلا در ایستگاه اتوبوس یک بازی جذاب مثل پین بال می گذاریم به طوری که کاربران مجبور باشند از حرکت پاهای شان برای کنترل بازی استفاده کنند. برای واداشتن مردم به بستن کمربند ایمنی خودرو، کمربندی طراحی می کنیم که فقط در صورت بسته شدن شروع به پخش موسیقی کند. یا برای تمیز کردن خرده آشغال های اتاق، بعد از جمع کردن، آن ها را روی یک مقوای بزرگ به شکل دلفین یا می چسبانیم و یک تابلوی کلاژ تهیه می کنیم. برای واداشتن مصرف کنندگان نوشابه به نگهداری در شیشه نوشابه به منظور بازیافت آن، ابعاد جانبی صندوق شیشه نوشابه را به صورت یک صفحه بازی دوز طراحی کنیم ... و کلی ایده های متنوع از این دست که بعضی های شان به نظر بیش تر کاربردی، عملی  و جذاب  و بعضی هم کم تر.

به نظر شیوه ی خیلی جالبی برای تغییر رفتار است، و در واقع مؤید این ایده است که با تغییر ساختارها می شود رفتار کنشگران را کنترل کرد.

برای دیدن فیلم اولین ابتکار (پلکان پیانو) این عبارت را سرچ کنید:
 "Piano Staircase" +"The Fun Theory"

هیچ نظری موجود نیست: