۰۱ مرداد، ۱۳۸۵

حریم خصوصی دراینترنت

بعد از چند سال اینترنت بازی، فکر می کردم اگر هر جایی نروم و ایمیلم را هر جایی نگذارم و جز معدودی آشنا آدرسم را نداشته باشند از شر اسپم های مختلف تبلیغاتی تجاری و سیاسی خلاص خواهم شد! ولی گویا کور خوانده بودم! اخیراً گروهی مرتبا ایمیل های حاوی مطالب سیاسی برایم می فرستند که یادم نمی آید هیچ وقت تقاضایی برای دریافت شان کرده باشم! بدتر از آن این که این ایمیل ها به انبوهی آدرس دیگر نیز فرستاده می شود و به این ترتیب آدرسم در اختیار همه آن ده ها نفر هم قرار می گیرد! مکاتبه با فرستنده گان ایمیل های مزبور و درخواست عاجزانه مبنی بر این که دیگر چنین ایمیل هایی به آدرسم نفرستند و این نقض حریم خصوصی دیگران است و ... هم البته مثل همیشه آب در هاون کوبیدن بود! آن ها چیزی از این مقولات سر در نمی آورند، با این ایمیل ها قرار است رژیمی را سرنگون کنند! آن ها قرار است با نقض حریم خصوصی ملت، رژیمی را بر سر کار آورند که پا از حوزه ی خصوصی مردم بیرون بکشد و آزادی و حقوق ملت را پاس بدارد!
مثل همیشه این ایمیل ها از مبدئی بی نام و نشان ارسال می شود: نام های مستعار که لابد پشت همه شان یک نفر نشسته است، یک نفر آدم بیکار! کسی چه می داند شاید هم کار و حرفه اش فرستادن چنین ایمیل هایی باشد و از این راه نان می خورد! البته بیشتر محتمل است که همان هدف مقدسی که در بالا گفتم داشته باشد و اصولا حساب و کتابی در کار نباشد!
اما جالب تر از این نامه های بی نام و نشان، سایت خبری-تحلیلی روزآنلاین است که فقط در دنیای فارسی زبان ما ممکن است وجود داشته باشد! چنان که افتد ودانید بسیاری از نشریات و سایت های مختلف دارای بخش اشتراک ایمیلی یا خبرنامه هستند، و من یکی از مشتریان پر و پا قرص این جور سرویس های ایمیلی هستم. اختصاص بخشی (معمولا درانتهای ایمیلی که می فرستند) برای لغو عضویت، جزء ثابت همه ی خبرنامه های معتبر است. اصولا برای من تا به حال پیش نیامده مشترکِ ایمیلیِ خبرنامه ی سایتی غیرایرانی بشوم و به محض این که اراده کنم امکان لغو عضویت در آن وجود نداشته باشد. اما این اتفاق در «روز آنلاین» علیرغم شهرتش و علیرغم نام های پرآوازه ای که پشتش هست شدنی است! و طرفه این که حتی اگر چندی پیش نه از طریق لینک موجود در ایمیل ( که چنین لینکی در خبرنامه های روزآنلاین موجود نیست) بلکه پس از کلی جست و جو در سایت و پیدا کردن صفحه ی لغو اشتراک ( که لینکش چندان دم دست هم گذاشته نشده!) لغو عضویت کرده باشید، ممکن است پس از چند هفته دوباره بدون کوچک ترین درخواستی از جانب شما، ارسال خبرنامه ها از سر گرفته شود!

آیا می شود (و از لحاظ اخلاقی موجه است) محصول فرهنگی را «به زور» (!) به خورد کسی بدهیم؟ و آیا از مدعیان حوزه ی فرهنگ بیش از هر کسی انتظار نمی رود که حریم خصوصی مردم را محترم بشمارند؟

۳ نظر:

ناشناس گفت...

فکر کنم صابون این جور ایمیل ها به تن همه کسانی که مدتی با اینترنت کار میکنند خورده است. برای من تجربه بدتر ایجاد شد. با گروهی از همکاران برای مسایل کاری یک یاهو گروه تشکیل دادیم. بعد از مدتی ارسال اینگونه ایمیل های سیاسی یا بهتر بگویم حزبی شروع شد. بخشی از اعضا گروه که آشنایی کمتری با اینترنت داشتند تصور میکردند سایر اعضا گروه درخواست ارسال چنین ایمیل هایی را داده اند. هنوز هم مطمئن نیستم که سوء تفاهم برطرف شده یا خیر. همانطور که میدانید در کشور ما به راحتی به افراد شک برده میشود.

ناشناس گفت...

یکی از راههایی که اینگونه ایمیل ها به دست چنین افرادی میرسد همین ایمیلهایی است که دست به دست فوروارد میشود. لازم نیست شما در این پروسه شریک شده باشید. کافیست یک دوست عزیز یکی از این ایمیل های صد تا یک غاز را برای ایمیل شما (و صد البته دهها نفر دیگر) بفرستد. دریافت کنندگان بعدی این ایمیل آدرس شما را در کنار صدها ایمیل دیگر خواهند داشت.

ناشناس گفت...

سلام
از چرك نويس اومدم اينجا. احساس نزديكي كردم و بهت لينك دادم.موفق باشي هم در مادري هم در احراز هويت اجتماعي (هنوز نميدونم شغلت چيه اما من روزنامه نگارم)