۰۱ خرداد، ۱۳۹۰

دو روی یک سکه

مقدمات

1- اهل ورزش و فوتبال تماشا و پیگیری کردن نیستم، بنابراین کسی را نمی شناسم. گاهی فقط نگاهی به حاشیه ی خبرهای ورزشی روزنامه می اندازم.

2- تازگی یک ایمیل به دست ام رسید راجع به گریستن کسی به اسم مایلی کهن در اعتراض به بی حرمتی و ناسزاگویی تماشاگران به یک بازیکن فوتبال.

3- این جناب مایلی کهن را نمی شناسم. نمی دانم کی و چه کاره بوده و هست. همین قدر می دانم که یک کاره ای در فوتبال مملکت است. بازیکن نیست، مسوول یک جایی یا چیزی است، هر چه هست در فوتبال عنوان و مقام اداری و رسمی دارد.

4- یادم هست یک-دو سال پیش همین اسم را جایی توی روزنامه دیدم. نامه ای نوشته بود با ادبیاتی نامتعارف که در شأن یک مقام رسمی نبود، جزئیات اش یادم نبود. سرچ کردم و آن نامه را یافتم.

مستندات

5- تعابیری که در آن نامه برای نام بردن از کسانی که «طرف حساب»اش بوده اند، به کار برده به این شرح است: شعبان بی مخ ها و نوچه های شان، آقایان کوتوله و سیاه کار (کل یوم)، گروهبان قندلی. در پایان نامه هم نوشته شده : «اين مطالب شامل همه‌ گنده‌ باقالي‌هايي كه به عنوان نوچه در كنار اين آدم كوتوله هستند نيز مي‌شود.»

سؤال

6- حالا چرا باید متعجب بود که وقتی یک آدم جاافتاده که سن و تجربه ای را از سر گذرانده، عده ای تحت نظر او هستند و عده ای به هر ترتیب چشم به دهان او دوخته اند، این طور سخن بگوید، جوان بی نام و نشان و هیجان زده ی توی استادیوم حرفی از این بدتر نزند؟

ابراز احساسات

7- و باید متعجب بود که چنین آدمی امروز مدعی اخلاق و عفت کلام جامعه شده و برای آن اشک می ریزد!

نتیجه گیری:

8- بازتاب خیلی از حرف ها و کارهای مقامات بالاتری که صاحب نام و نشان و عنوان اند، در بطن جامعه شکل دیگری می یابد، اما این هر دو، دو روی یک سکه اند.

9- «چیزی که عوض داره گله نداره»!

۲ نظر:

ناشناس گفت...

آفرین. دقت نظر خوبی بود. تحلیل هم همچنین.

بد نبود حالا که اینقد دقت داشتین، اینو همه اطلاع پیدا می کردین که او یک سمت مدیریتی رسمی در فوتبال و به طور کلی در ورزش نداره: مهم بود در تحلیلتون.

یک نکته هم شاید بد نباشه گفته بشه که 2 سال برای تغییر رفتار، زمان کمی به حساب نمی آد.

نیم نگاه گفت...

(1) بله مهم بود در تحلیل ام. اما راستش گاهی از وقت نسبتا زیادی که برای نوشته های وبلاگی می گذارم پیشمان می شوم! اگر قرار بود این نوشته حتی توی سایتی منتشر بشود که 200 خواننده اش تضمین شده بود قطعاطور دیگری می نوشتم اش. (2) من فکر نمی کنم ایشان تغییر رفتار داده باشد. به نظر می رسد ایشان فقط روی مسایل ناموسی حساسیت دارد این همه... نمونه هایش کم نیستند.